Ondertussen bij Beterburen...een interview

Deze keer vertelt 3e jaars studente Toegepaste Psychologie (HvA) Pippie Kerkhoven. Sinds november 2016 is zij stagiaire bij Beterburen. Een frisse kijk op ons werk.

Met een energiek enthousiasme en ruim voldoende werkervaring had de 27-jarige Pippie genoeg in huis om al snel zelfstandig aan de slag te gaan. Maar hoe kijkt ze tegen dit werk van een voortdurende stroom telefonische intakegesprekken, bemiddelen en organiseren aan. Hier volgend een blik op haar beleving. 

In het verleden heb ik zelf ook geluidsoverlast ervaren van mijn buren. Hier heb ik zelf een hele tijd mee rondgelopen omdat ik toentertijd niet de juiste communicatieve vaardigheden bezat om hier met mijn buren over te spreken. Dit maakte dat ik lang met deze onvrede heb gezeten en ik het gesprek met de buren uit de wegging. Toen ik de moed bij elkaar had geraapt om mijn buren op de hoogte te brengen van de situatie, reageerde ze heel erg positief. Er kwam naar boven dat zij zich absoluut niet bewust waren van de geluidsoverlast en lieten mij weten dat ze het goed vonden dat ik als eerste contact met hun had opgenomen. Dit gaf mij zo een positieve boost, dat ik bij het lezen van de vacature meteen dacht: ‘Ik wil anderen in zo'n situatie helpen!’ Deze situatie heeft er mede aan bijgedragen om te solliciteren bij Beterburen! 

De studie toegepaste psychologie helpt bij dit werk. Ik heb de afgelopen leerjaren verschillende praktijkvakken aangeboden gekregen waarvan ik nu, in mijn werk bij Beterburen, de vruchten van pluk.Denk hierbij aan vakken als gespreksvaardigheden, waar het ontwikkelen van vaardigheden van het communicatieproces wordt gestimuleerd. Door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen zullen je uiteindelijke interventies effectiever zijn. In mijn werkzaamheden bij Beterburen is het van groot belang om deze vaardigheden in te zetten. 

Ik merk dat ik de zaken die binnenkomen niet zozeer als ‘problemen’ zie, maar meer als ‘uitdagingen’. Wat mij opvalt is dat iedereen, uit elke bevolkingsgroep, Beterburen weet te bereiken. Hiermee wil ik zeggen dat de diversiteit groot is. Ik heb tot nu toe al veel telefoongesprekken gevoerd. Overlast kan iedereen overkomen, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. Deze diversiteit maken de zaken uitdagend en interessant! 

Ik vind het bijzonder om als neutrale partij bij te dragen aan het herstellen van de communicatie tussen 2 buren. Om naar beiden partijen te luisteren en hen de ruimte te geven om hun verhaal te doen, vind ik erg mooi.
Waar men in de ene situatie elkaar niet eens konden groeten, is de kans aanwezig dat diezelfde buren elkaar, na de bemiddeling, een hand kunnen geven en elkaar in de ogen kunnen aankijken. Wat ik vaak terug hoor tijdens de telefonische intakes die ik voer met mensen is dat hun voornaamste wens: ‘begrip’ is. Begrip van de andere partij voor zijn/haar gevoelens en situatie.

Dat Beterburen en haar bemiddelaars hier mede aan bijdragen, zorgt dat ik elke dag met veel plezier en motivatie hier werkzaam ben.