Jaarverslag 2020

sterke stijging in coronajaar

Ook dit jaar zijn alle cijfers en achtergronden van de organisatie plus een verzameling praktijkverhalen samengebracht tot een informatief geheel met een resultaat waar ik zeer trots op ben. In totaal heeft Beterburen 2440 meldingen verwerkt. Dit was t.o.v. 2019 een stijging van 12%. Deze toename was vooral te zien in Amsterdam + 156, Amstelveen + 26, Aalsmeer + 20 en Edam-Volendam +19

Ondanks de coronamaatregelen wisten medewerkers en bemiddelaars hun inzet in 2020 snel aan te passen, zodat we de stroom aanvragen toch wisten op te pakken. Door met elkaar de schouders er onder te zetten, is een berg werk verzet. Ik ben dan ook trots op de 13 medewerkers en 258 bemiddelaars. Medewerkers verzorgden digitale trainingen en intervisiebijeenkomsten op de momenten dat we niet live bij elkaar mochten komen. Nieuwe bemiddelaars bleven zich gewoon aanmelden en zijn na de basistraining ook aan de slag gegaan.

Het lastigste is dat we nu onze succesvolle werkwijze, van 2 bemiddelaars die vaak onverwachts aanbellen bij buur 2, moesten loslaten. Ook huisbezoek bij buur 1 was lange tijd geen optie. Het toch bereid vinden van buur 2 om mee te doen met buurtbemiddeling, is dan ook onze grootste zorg.

Het versturen per brief van een verzoek om mee te werken of twee bemiddelaars die buur 2 vragen naar zijn/haar verhaal, werkt echt vele malen beter.

Ook bemiddelingsgesprekken die nu veelal online moeten plaatsvinden, is in veel situaties niet ideaal. Maar we roeien door met de riemen die we hebben en ik hoop net zoals u dat er straks weer meer ruimte ontstaat voor ontmoeting.

Bente London

Directeur Beterburen