Drukte door drukte

#blijfthuis wordt goed opgevolgd. Nu iedereen thuis werkt, leert en leeft kan de energie en spanning soms oplopen. Met burenoverlast tot gevolg. Buurtbemiddeling is gewenst deze dagen.

Mama achter de laptop, papa aan de telefoon, kinderen achter de computer: het hele huis is aan het werk. Straks met de kinderen op berentocht. Iets nieuws om met hen buiten bezig te zijn tijdens de coronacrisis. De kinderen spotten 7 beren achter de ramen van bewoners in de buurt. Trots en uitgelaten komen ze thuis voor de lunch. De buurvrouw hoort het allemaal aan. Al dagen zit ze thuis en nu de buurkinderen niet naar school gaan, is dat behoorlijk te merken.

Rinus heeft geen werk in deze Coronatijd. Hij zit thuis en hoopt op betere tijden. Om toch nuttig bezig te zijn is hij begonnen aan de kleine verbouwing in de slaapkamer. Zijn buren horen hem al vier dagen timmeren en boren. Zij proberen via facetime de gesprekken met hun klanten te voeren.

Nienke werkt in de huisartsenpraktijk. Ze loopt op haar tandvlees en is blij dat ze nu eindelijk kan slapen. De tieners van de buren spelen online met hun vrienden. Ze hebben elkaar al dagen niet gezien. Gelukkig valt er nu wat te lachen met elkaar.

Spanning en broodnodige rust

Terwijl het rustig is op straat, is de levendigheid binnenshuis flink toegenomen. 24/7 Thuis blijven en ter plekke alle activiteiten door laten gaan, vraagt behoorlijk wat van iedereen. Samen met de spanning van het virus en alle veranderingen en maatregelen, zijn de momenten van ontspanning nog belangrijker geworden.

Dat de klachten over burenoverlast nu toenemen is begrijpelijk. En dat deze klachten nu nog sneller bij buurtbemiddeling terecht komen, is een logisch gevolg van de toegenomen drukte bij woningcorporaties en politie. Bij deze diensten is nu minder ruimte om tijd en aandacht te besteden aan klachten over burenoverlast.

Geen app

De meldingen bij Beterburen blijven gestaag binnen komen. Met elkaar proberen we bewoners te helpen om de overlast bespreekbaar te maken en samen op te lossen.

Vaak reageren mensen naar elkaar met een appje. Dit roept eerder irritaties op dan dat het goed doet. Zelfs als men het samen zo afgesproken heeft. Wij gaan met de melder op zoek naar andere manieren van communicatie, die meer zoden aan de dijk kan leggen.

Onze intakegesprekken vanuit kantoor zijn niet alleen gericht op de eerste emotionele opvang en het afwegen van de bemiddelbaarheid, ook geven wij de nodige extra begeleiding, adviezen of houden een coachend gesprek. Melders bellen soms meermaals in de loop van de tijd: om een brief te laten checken, verslag te doen van een burengesprek of vragen over een vervolg.

De drukte bij Beterburen door de drukte die mensen van elkaar ervaren geeft duidelijk weer dat deze tijden van thuisblijven voor iedereen een opgave kan beteken.