Beterburen bemiddelt door

Werken vanuit huis. Geen huisbezoeken meer. Het vraagt om een nieuwe manier van werken om de buren te benaderen en bemiddelingen tot stand te brengen. Met de moderne communicatiemiddelen komen de bemiddelaars toch 'binnen' bij de buren.

De maatregelen omtrent sociale contacten die op dit moment gelden in Nederland hebben een groot effect op iedereen. Thuiswerken is de nieuwe norm.

Nu de eerste weken van het thuisblijven achter de rug zijn wordt het duidelijk dat ook de overlast tussen buren toeneemt. Begrijpelijk en verwacht.

Alle coördinatoren en kantoormedewerkers van Beterburen kunnen hun werk vanuit huis voorzetten. Zelfs één coördinator die in het buitenland zit en niet terug kan keren werkt ter plekke aan de eettafel. Ook de meeste bemiddelaars blijven zich inzetten voor hun medebewoners.

De nieuwe methode

 

Hoe doen we dat zonder onze vaste huisbezoeken en het bemiddelingsgesprek met elkaar om de tafel? Bewoners en verwijzers kunnen nog steeds bellen naar het bekende nummer van Beterburen. Zij worden doorverbonden met de betreffende coördinator. Er wordt een telefonisch intakegesprek gevoerd met de melder. Tot zover niets vreemds.

Bemiddelaars kunnen hun huisbezoek vervangen door een telefonisch gesprek. Voor het benaderen van de betrokken buur hebben we gekozen voor een informatie-/contactbrief per post. Van hen hebben we geen telefoonnummer of mailadres, maar wel een woonadres. Na respons van de betrokken buur kunnen de bemiddelaars ook met hen een telefonisch gesprek voeren. Hierna wordt in overleg met de buren bepaald of het bemiddelingsgesprek zich telefonisch/digitaal of na het opheffen van de maatregelen rondom sociaal contact zal plaats vinden.

Handleidingen

Omdat dit toch anders is dan een echt fysiek bezoek heeft Beterburen voor de bemiddelaars een document met handvatten en voorbeeldvragen samengesteld. Ook heeft iedereen informatie ontvangen over de handelingen voor een conference call en andere mogelijkheden om een gezamenlijk gesprek digitaal te voeren. Met deze handleidingen kunnen de bemiddelaars toch een bemiddeling uitvoeren.

Tips voor een goed gesprek

Voor een aantal bewoners klinkt dit allemaal te onbekend en ingewikkeld. Niet iedereen is gewend aan deze communicatiemiddelen. Om ook hen van dienst te zijn staan de coördinatoren hen bij met adviezen hoe zij zelf met de buren in contact kunnen treden. Soms gaat het over contactlegging en een gesprek zo veel mogelijk kans bieden om een positief effect te hebben, soms gaat het over de angst om met de buren te praten of wil men vooral het hart luchten en wat advies krijgen over hoe men de situatie kan relativeren. Ook helpen we met het schrijven van een brief naar de buren. De conflict oplossende methode waar wij van uitgaan bepaalt altijd de inhoud. Standaard sturen wij onze folder ‘Voorkom overlast’ toe vol tips voor een gesprek met de buren.

Op deze manier kunnen we ons werk voortzetten. Met de belangeloze en bewonderingwaardige inzet van al onze bemiddelaars blijft Beterburen bemiddelen voor alle bewoners.

Lees ook Drukte om drukte in deze nieuwsbrief